Aquí trobareu les activitats, ben definides, que haureu de fer per completar el temari.
PRIMERA ACTIVITAT
L'objectiu de la primera activitat és fer un repàs de tot lo que hem après amb els altres blocs per tenir així, un punt de partida sobre el que començar l'apartat que ens pertoca. Treballarem, per tant, les idees prèvies.
Començarem amb una pluja d'idees. Primer us posareu en grups d'entre quatre i cinc persones i apuntareu lo que destaqueu, tant positiu com negatiu, del que heu après a les unitats didàctiques anteriors. Haureu d'anotar lo que considereu més rellevant, lo que us ha impactat més.
Ja ho teniu fet? Molt bé doncs, ara posareu en comú el que heu apuntat i acte seguit ho comentarem:
- Esteu d'acord amb el que han posat els vostres companys? Perquè?
- Què heu posat vosaltres de diferent? On discrepeu?
Un de vosaltres sortirà a la pissarra i anirà apuntant lo que vagi sortint, així, després del debat, tindrem una llista en comú per tota la classe, escollida per concens. A partir d'aquí, començarem a treballar l'últim apartat, el de l'antiglobalització.
SEGONA ACTIVITAT
Amb aquesta activitat, veurem una altra manera d'entendre la globalització. La veurem des d'un altre punt de vista. L'activitat consisteix en veure un parell de vídeos, comentar-los i després contestar a una sèrie de preguntes.
Aquí teniu els vídeos:
Tot seguit comentarem aquests vídeos, un a un: Què penseu del que diuen aquestes persones a aquests vídeos?
A partir del que hem vist, creieu que les coses podrien ser d'una manera diferent a l'actual en un sistema que no seguís la lògica de la globalització? Per respondre a aquesta pregunta, ens basarem en casos propers a les vostres experiències personals.
- Els vostres avis treballen o han treballat de pagès? Si no és així, coneixeu algun cas?
- A on venien el seu producte?
- Algun dels vostres pares o mares tenen algun negoci o treballen en alguna fàbrica on el producte venut no s'exporta fora del país?
- El producte que fabriquen, es consumeix a prop del vostre lloc de residència?
- Pensa amb el menjar que consumeixes tu,i la teva família, prové dels Paîsos Catalans?
- En definitiva, creieu que és possible tenir un comerç en el que lo que tu consumeixis no ens arribi de qualsevol altra punta del món?
Com a exercici pel pròxim dia: porteu apuntat, d'on prové lo que consumiu a casa (no tot evidentment, porteu lo que acostumeu a menjar més per exemple, o quelcom que trobeu rellevant). I feu-vos aquesta pregunta: A casa vostra, acostumeu a comprar en un lloc on es promoguin els productes d'aquí, o us és indiferent?
TERCERA ACTIVITAT
Com heu pogut veure en alguns dels vídeos de l'activitat anterior, no tothom està a favor de la globalització. És per això que fem aquesta activitat, per conèixer qui hi ha darrere d'aquesta oposició a la globalització i per veure quins són els seus mètodes de lluita. Primer veurem uns vídeos en els que aparèixen alguns personatges rellevants d'aquest moviment explcant la seva opinió:
Ara que ja teniu una mica una idea del que pensa l'oposició, heu de fer la següent activitat: Heu de buscar informació sobre les diferents estratègies de lluita de diversos grups oposats a la globalització. Us dividireu en grups de quatre o cinc persones i cadascú escollirà el grup a analitzar, a triar entre: resistència pacífica, oposició política, ONG's, acció directa, decidir sobre el consum dels productes (tal com proposa el llibre de L'armilla polar sobre el que tracten aquestes unitats didàctiques). Haureu de dir en què consisteix, els origens, com s'ha desenvolupat al llarg del temps i haureu de buscar també exemples de grups que duguin a terme aquestes estratègies de lluita i explicar la història d'aquests grups, si ho sabeu, expliqueuperquè van triar aquesta estratègia i com estàn en l'actualitat.
QUARTA ACTIVITAT
En aquesta activitat és on participareu més activament. Farem un judici. Us heu de dividir en dos grups, un defensarà el model que representa la globalització; i l'altre s'hi oposarà. Partirem del cas de Bangladesh, el major abocador del món i haureu d'anar responent a una sèrie de preguntes:
- Com és que un país es pot convertir en un abocador de tot el món?
- T'agradaria que al teu poble es desenvolupés una activitat semblant?
- Si penses que no, com es pot fer perquè altres territoris no es trobin en aquesta situació?
- Si els països desenvolupats són els que produeixen més residus, com és que van a parar a d'altes països que tenen una producció molt menor? És just?
Aquestes preguntes només són una guia, quan comenceu el judici, ja n'aniràn apapreixent d'altres, no us preocupeu. Penseu en tot lo que hem treballat en aquesta i les anteriors unitats didàctiques per basar-vos en la defensa de la vostra postura.
Uns minuts per preparar els vostres arguments... Endavant!